ΛΑΡΙΣΑΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ

Το onlarissa.gr σας ξεναγεί στο τεχνολογικό μουσείο της Λάρισας για την ιστορία της Πολεμικής Αεροπορίας

Μέσα σε μόλις τρεισήμισι μήνες ολοκληρώθηκε το Μουσείο της Πολεμικής Αεροπορίας που ονομάζεται «Μορφές Αεροπορικού Πνεύματος», περιλαμβάνει εκθέματα από την ιστορία της Πολεμικής Αεροπορίας και βρίσκεται εντός του χώρου του ΑΤΑ.

Ρεπορτάζ: Εύη Μποτσαροπούλου

«Η μουσειολογική μελέτη στηρίχτηκε στην ιδέα της δημιουργίας ενός τεχνολογικού μουσείου και όχι τόσο ενός πολεμικού μουσείου και για αυτό το λόγο επιλέχτηκαν πολλά μηχανολογικά εκθέματα. Τα εκθέματα ανήκουν σε τρεις ενότητες, τον άνθρωπο, τις μηχανές και τα βλήματα» εξηγεί στο onlarissa.gr ο αρχιτέκτονας κ. Αντώνης Μόρας ο οποίος επιμελήθηκε την μουσειολογική μελέτη και τα έργα ανακατασκευής του χώρου.

Σύμφωνα με τον κ. Μόρα «ο στόχος μας είναι ο επισκέπτης να κατανοεί πως λειτουργούν διάφορα όργανα της πολεμικής αεροπορίας ακόμη και το ίδιο το πιλοτήριο του αεροσκάφους. Στο μουσειακό χώρο έχουν τοποθετηθεί δύο πιλοτήρια, πρώτο είναι από αεροσκάφος τύπου Α7 και το δεύτερο τύπου Miraz 1, στα οποία μπορεί να μπει κανείς και να αισθανθεί πως δουλεύει κανείς μέσα στο πιλοτήριο».

Το μεσοπολεμικό κτίριο που επιλέχθηκε για να στεγάσει το νέο μουσείο ανήκε στο Λόχο του Ιππικού και χρησιμοποιούνταν ως σταύλος. Σύμφωνα με μια προφορική μαρτυρία, στο κτίριο είχαν μεταφερθεί αιχμάλωτοι κατά τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο.  Εν συνεχεία, το 1953, το κτίριο πέρασε στη διοίκηση του ΑΤΑ και τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιήθηκε ως αποθήκη. Κατά τη διάρκεια των αποξηλώσεων βρέθηκαν περί τις 80 ποτίστρες και ταΐστρες αλόγων από τις οποίες κρατήθηκαν δύο μέσα σε προθήκες ως δηλωτικά στοιχεία της ιστορίας του κτιρίου.

Μεταξύ των εκθεμάτων υπάρχουν εξομοιωτές αεροσκαφών A7 και F1, στους οποίους έχουν εκπαιδευτεί πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας και στο βάθος του στενόμακρου κτιρίου, το οποίο έχει διαμορφωθεί ως διόραμα ενός selter αεροσκάφους, έχει τοποθετηθεί ένα ολόκληρο μαχητικό F104 με τον εξοπλισμό εδάφους που τον συνοδεύει (ground support equipment). «Το αεροσκάφος ήταν τοποθετημένο εδώ και 35 χρόνια στον αύλιο χώρο του ΑΤΑ, ωστόσο παραμένει σε εξαιρετικά καλή κατάσταση. Ειδικοί τεχνικοί από την Τανάγρα μετέβησαν στη Λάρισα, αποσυναρμολόγησαν, συντήρησαν και επανασυναρμολόγησαν το αεροσκάφος εντός του κτιρίου μόλις μέσα σε πέντε μέρες» εξηγεί ο Ταξίαρχος (Ι) κ. Δημοσθένης Γρηγορίαδης, Επιτελάρχης ΑΤΑ, ο οποίος συμμετείχε ενεργά στο όλο εγχείρημα, από τη σύλληψη του μέχρι την αποπεράτωσή του, και μας ξενάγησε στο χώρο.

Στον εκθεσιακό χώρο υπάρχουν επίσης οπλικά συστήματα, βλήματα αεροσκαφών, δύο κινητήρες Α7 και F5, πολλά μηχανολογικά εργαλεία καθώς και ιστορικά έγγραφα ίδρυσης του ΑΤΑ, φωτογραφικό αρχείο από αναχαιτίσεις με «άγνωστα» ίχνη από το FAR Αθηνών, μια συλλογή αεροσκαφών σε μακέτα που περιλαμβάνει όλα τα μαχητικά που έχουν πετάξει από το ΑΤΑ, μετάλλια κ.λ.π. που συγκεντρώθηκαν από όλες τις πτέρυγες μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας.

«Οι στολές συμβολίζουν την ενότητα “άνθρωπος”. Η  πιο παλιά είναι του πιλότου F80 της δεκαετίας του ΄50, η οποία ερχόταν μεταχειρισμένη απευθείας από την Αμερική. Ακολουθούν στολές πιλότου των μαχητικών Miraz F1, A7, F16 και τέλος έχουμε και μια γυναικεία στολή τεχνικού. Οι εξαρτήσεις των στολών είναι συγκεκριμένες για κάθε τύπο αεροσκάφους. Στην ίδια ενότητα ανήκει και ο χώρος με τις φωτογραφίες πεσόντων του ΑΤΑ σε καιρό ειρήνης» αναλύει ο Επιτελάρχης Γρηγοριάδης.

Το Μουσείο θα ανοίξει τις πύλες του για το κοινό μόλις αρθούν τα περιοριστικά μέτρα της πανδημίας του κορονοϊού και τότε θα τελεστούν και τα επίσημα εγκαίνια του. Το Μουσείο θα είναι τις καθημερινές επισκέψιμο για τα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τις Κυριακές για το ευρύ κοινό από τις 10π.μ. έως τις 2μ.μ.

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις
Ετικέτες