ΛΑΡΙΣΑΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ
«Μύλος» για την παράσταση του Σεπτεμβρίου στο Α’ Αρχαίο Θέατρο Λάρισας – Το παρασκήνιο της σοπράνο και οι αντιδράσεις που… επαναλαμβάνονται (φωτό – βίντεο)
Αντιδράσεις στον κύκλο όσων θυμούνται καλά την ιστορία του Α’ Αρχαίου Θεάτρου της Λάρισας, προκάλεσε η πρόσφατη αναγγελία παραχώρησής του για την παρουσίαση μίας παράστασης, άγνωστης ταυτότητας όπως ξεκαθάρισε σε χθεσινές του δηλώσεις προς τους δημοσιογράφους ο περιφερειάρχης Κώστας Αγοραστός, το πρώτο Σάββατο του ερχόμενου μήνα (2 Σεπτεμβρίου).
Πράγματι το μεγαλειώδες θέατρο, που στέκεται επιβλητικό στην «καρδιά» της πόλης, μετά τις τελευταίες εργασίες αποκατάστασής του, οι οποίες ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2022, με την τοποθέτηση 240 νέων μαρμάρινων εδωλίων στο κοίλο μέρος του, ανοίγει τις «πύλες» τους και υποδέχεται για πρώτη φορά κόσμο.
«Μέγας θόρυβος και δίκαια για τα θυρανοίξια του Α’ Αρχαίου Θεάτρου Λάρισας, το μεγαλύτερο θέατρο της Θεσσαλίας, χωρητικότητας 10.000 χιλιάδων θεατών…» αναφέρει σε ανάρτησή του στο facebook ο γνωστός Λαρισαίος ηθοποιός, σκηνοθέτης και συγγραφέας Βαγγέλης Κολώνας, διορθώνοντας μας στη συνέχεια για… «άγνοια», αφού στα χρονικά του το εν λόγω θέατρο είχε ζήσει ανάλογες ιστορικές στιγμές.
«Η πανηγυρική είδηση ότι το θέατρο θα λειτουργήσει για πρώτη φορά λάθος… Το θέατρο λειτούργησε το καλοκαίρι του 2013 επί δημαρχίας Τζανακούλη, με τη λυρική τραγουδίστρια Αναστασία Ζαννή… Ήταν η πρώτη φορά που γυναίκα εμφανίστηκε στο Αρχαίο Θέατρο και το πρόγραμμα της άρχισε μ’ ένα απόσπασμα από τη Μήδεια του Ευριπίδη. Η μόνη διαφορά ήταν πως οι θεατές κάθισαν στο κοίλο της ορχήστρας… Ο πολιτισμός δεν χρειάζεται αλαζονεία αλλά μνήμη…» συμπληρώνει καλοπροαίρετα ο καλλιτέχνης.
«ΑΜΗΧΑΝΙΑ ΜΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΤΗ ΣΥΝΔΙΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΜΕ ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ»
Όπως είχε διαρρεύσει στα Μέσα, στον αρχαιολογικό χώρο ήταν να ανέβει το έργο του Ανδρέα Φλουράκη «Μηδείας Μπούρκα», πράγμα που δεν επιβεβαίωσε ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας. «Δεν είχε αποφασιστεί ούτε ανακοινωθεί» είπε χαρακτηριστικά για το θόρυβο που προκλήθηκε.
Σε απάντησή του ο συγγραφέας δημοσίευσε τα εξής: «Ενημερώθηκα πως η παράσταση «Μηδείας Μπούρκα», που ήταν προγραμματισμένη να ανοίξει στις 2 Σεπτεμβρίου το Α’ Αρχαίο Θέατρο Λάρισας, δεν θα γίνει γιατί υπήρξαν έντονες αντιδράσεις από τοπικούς παράγοντες, πολιτικούς και καλλιτεχνικούς, ως προς την επιλογή του παρόντος έργου/παράστασης για μια τέτοια έναρξη… Στη θέση του «Μήδειας Μπούρκα» πληροφορούμαι πως θα υπάρχει ένα αξιοπρεπές μουσικό σύνολο… Εκτός άλλων, η συγκεκριμένη ακύρωση δείχνει την αμηχανία όχι μιας πόλης αλλά μιας κοινωνίας στην οποιαδήποτε συνδιαλλαγή του σύγχρονου (ελληνικού) με το αρχαίο θέατρο.»
ΟΙ ΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΤΟ Α’ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΥΠΟΔΕΧΘΗΚΕ ΚΟΣΜΟ
Το onlarissa.gr κάνοντας μια αναζήτηση στο ιστορικό του θεάτρου συγκέντρωσε συνολικά τέσσερις πολιτιστικές εκδηλώσεις στο διάστημα των τελευταίων δέκα χρόνων: μία συναυλία και τρεις θεατρικές παραστάσεις.
Ήταν Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2013 όταν η ορχήστρα του Α’ Αρχαίου Θεάτρου και ο πεζόδρομος της Βενιζέλου γέμισε με κόσμο για τη διεθνούς φήμης Ελληνίδα σοπράνο Αναστασία Ζαννή. Εντυπωσιακή η έναρξή της, με την ίδια να κατεβαίνει τα αρχαία σκαλοπάτια τραγουδώντας ακαπέλα το «Ave Maria» και φτάνοντας δίπλα από το πιάνο, που τη συνόδευε, να συνεχίζει με τραγούδια του κόσμου (Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία), του χώρου του μιούζικαλ και, τέλος, Ελλήνων ποιητών (Νίκου Γκάτσου, Οδυσσέα Ελύτη, Γιώργου Σεφέρη).
Μια συναυλία που «πολεμήθηκε» πριν ακόμη διεξαχθεί, με την αντιπολίτευση να καταγγέλλει τη δημοτική αρχή Κώστα Τζανακούλη για προχειρότητα. «Απαιτούμε σοβαρότητα!… Μέσα σε ένα κλίμα πλήρους αδιαφάνειας και με περισσή αλαζονεία, χωρίς να έχει διασφαλίσει την άδεια που απαιτούνταν από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ανακοίνωσε αρχικά μια «μεγαλειώδη εκδήλωση» η οποία υποτίθεται σηματοδοτούσε την επανέναρξη λειτουργίας του Αρχαίου Θεάτρου… Το μοναδικό αυτό μνημείο με την παγκόσμια ακτινοβολία, θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται με σεβασμό…» σημείωναν σε κοινή δήλωση οι παρατάξεις «Λαρισαίων Πόλις» και «Ενωτική Πρωτοβουλία» των κ.κ. Σούλτη και Καλογιάννη. Κάποιοι, μάλιστα, αναφέρονταν στο βιογραφικό της νεαρής σοπράνο υπενθυμίζοντας πως έγινε γνωστή μέσα από τη συμμετοχή της στο Fame Story του ANT1, ενώ άλλοι έθιγαν και το ζήτημα της εντοπιότητας που -κατά τα όσα υποστήριζαν- δεν τηρήθηκε στην επιλογή του προσώπου για τη συναυλία. Από την αντίπερα όχθη ο τότε δήμαρχος, κατά το χαιρετισμό του στην εκδήλωση, μη θέλοντας να αφήσει ασχολίαστο το παρασκήνιο απάντησε σε «λίγους και μίζερους» -όπως τους χαρακτήρισε- και υποσχέθηκε στους Λαρισαίους να δώσει στο Αρχαίο Θέατρο τη θέση που του ταιριάζει.
Σχεδόν ένα χρόνο αργότερα, την Πέμπτη 31 Ιουλίου 2014, το έργο του Διονύσιου Σολωμού «Η γυναίκα της Ζάκυθος» καλεί για δεύτερη φορά το λαρισινό κοινό στο Α’ Αρχαίο Θέατρο. Ο συγκεκριμένος χώρος επιλέχθηκε από το Φεστιβάλ Θεάτρου και την Κίνηση Πολιτών «Διάζωμα». Η έξοχη ερμηνεία της Όλιας Λαζαρίδου και η εξαίρετη σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώδη έδωσαν «πνοή» στο λαμπρό μνημείο.
Ακολούθησαν δύο παραστάσεις: Οι «Βάκχες» από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, την Κυριακή 23 Απριλίου 2020, στο πλαίσιο θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού, και «Τα αγάλματα περιμένουν» του Ανδρέα Φλουράκη σε σκηνοθεσία της Κυριακής Σπανού, την Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2020.
Νικόλας Σελητσιανιώτης
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις