ΛΑΡΙΣΑΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ

Τα άναρχα ηλεκτρικά πατίνια που έγιναν… φόβος και τρόμος για τους Λαρισαίους – Επικίνδυνοι ελιγμοί με δεύτερο άτομο μέσα στην πόλη (φωτό)

Το 2018 οι πωλήσεις των ηλεκτρικών πατινιών στην Ελλάδα έφτασαν τις 4.000, ενώ ένα χρόνο αργότερα «εκτοξεύθηκαν» στις 20.000 περίπου, κάνοντας τάση το… πρωτοεμφανιζόμενο και πολλά υποσχόμενο μέσο για την διευκόλυνση μετακινήσεων εντός των πόλεων.

Η ταχύτητα, με την οποία τα νέα δίκυκλα απέκτησαν οπαδούς, εκπληκτική. Σε σημείο που σήμερα αμέτρητοι οδηγοί, ανεξαρτήτως ηλικίας, υιοθέτησαν αυτήν την μορφή ηλεκτρικής μικροκινητικότητας και απαλλάχθηκαν από το άγχος της κίνησης στους δρόμους και της εύρεσης θέσης πάρκινγκ.

Ωστόσο, όσο «γοητευτικά» φάνταζαν τα πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου μέσου για την ευκολία και τον οικολογικό τους χαρακτήρα, τόσο «απογοητευτικά» αποδείχθηκαν από την καθημερινή τους χρήση. Οι απρόσεκτοι οδηγοί, ο απερίσκεπτος κι… άναρχος τρόπος κυκλοφορίας τους, οι επικίνδυνοι ελιγμοί μεταξύ πεζών και οχημάτων, καθώς και η αδυναμία συμμόρφωσης στον Κ.Ο.Κ. προκάλεσαν την οργή κόσμου.

Την περασμένη άνοιξη οι Παριζιάνοι, μέσα από δημοψήφισμα και υπερτέρηση του «όχι» στο 89%, αποφάσισαν την καθολική απαγόρευση των ηλεκτρικών πατινιών από 1η Σεπτεμβρίου, μετά από μια πενταετή αμφιλεγόμενη παρουσία τους στην πόλη του Φωτός. Το εν λόγω παράδειγμα, αλλά χρησιμοποιώντας μια διαφορετική αιτιολογία, αυτή της ανάφλεξης, ακολούθησαν κι άλλες ευρωπαϊκές πόλεις όπως η Βαρκελώνη, το Λονδίνο και το Αμβούργο, που έβαλαν απαγορευτικό στην επιβίβαση ατόμων με ηλεκτρικά πατίνια στους συρμούς του μετρό.

Αδιόρθωτη, παρά τις τροποποιήσεις διατάξεων του Κ.Ο.Κ. και την εισαγωγή του όρου Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ), στον οποίο υπάγονται ηλεκτρικά πατίνια, ηλεκτρικά τροχοπέδιλα, ηλεκτρικές τροχοσανίδες, hoverboard, ηλεκτροκίνητα αμαξίδια για άτομα με αναπηρία, παραμένει η κατάσταση στη χώρα μας. Μάλιστα, δεν είναι λίγες οι φορές που τα «πράσινα» scooters εμπλέκονται ή ακόμη κι ευθύνονται για τροχαία ατυχήματα.

Μια αντίστοιχη εικόνα… αναρχίας επικρατεί και στη Λάρισα, με τους οδηγούς των συγκεκριμένων μέσων να κυκλοφορούν ανέμελοι, παραβιάζοντας τους κανόνες του Κώδικα. Άλλοτε δίχως κράνος, άλλοτε αναπτύσσοντας ταχύτητα, άλλοτε αγνοώντας φωτεινούς σηματοδότες, άλλοτε απαιτώντας προτεραιότητα ενώ βρίσκονται σε πεζοδρόμιο… Και το -επίσης- σύνηθες, να φέρουν δεύτερο άτομο μαζί τους. Αυτήν είναι η πραγματικότητα στο κέντρο της πόλης, που έτυχε να αποθανατίσει κι ο φακός του onlarissa.gr έμπροσθεν του Αρχαίου Θεάτρου.

Προς υπενθύμιση ακολουθούν όσα προβλέπει η ελληνική νομοθεσία και ο αναθεωρημένος Κώδικας του 2021.

ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΒΑΣΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΠΑΤΙΝΙΑ

  1. Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι τα 25 χλμ./ώρα. Ανεξάρτητα πόσο ισχυρό είναι ένα ηλεκτρικό πατίνι, ο χρήστης πρέπει να συμμορφώνεται με το συγκεκριμένο όριο.
  2. Οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών και λοιπόν ΕΠΗΟ δεν επιτρέπεται να κινούνται σε οδούς που έχουν όριο ταχύτητας πάνω από 50 χλμ./ώρα. Έτσι, τα ηλεκτρικά πατίνια απαγορεύεται να κινούνται σε επαρχιακές οδούς, στις μεγάλες λεωφόρους, σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας.
  3. Οι χρήστες απαγορεύεται να έχουν ακουστικά στα αυτιά τους και φυσικά να μιλάνε στο κινητό τηλέφωνο, παρά μόνο με ανοικτή ακρόαση.
  4. Απαγορεύεται η μεταφορά δεύτερου ατόμου.

ΒΑΣΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΗΟ

Αν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι 6χλμ/ώρα θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί και επιτρέπεται η οδηγήση τους σε άτομα άνω των 12 ετών.

Αν έχουν ταχύτητα από 6 έως 25 χλμ/ώρα θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα. Επιτρέπεται η οδήγησή τους από 15 ετών και άνω.

Αν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι υποχρεούνται να κινούνται στους ποδηλατόδρομους. Διαφορετικά, οι οδηγοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος.

Την νύκτα είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικού αντανακλαστικού γιλέκου.

Πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και κόκκινο αντανακλαστικό φως πίσω.

Οι οδηγοί τους πρέπει να φορούν κράνος.

Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.

Όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα βαδίζοντας.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΓΙΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΠΑΤΙΝΙΑ;

Όποιος οδηγεί ΕΠΗΟ με ταχύτητα πάνω από 25 χλμ./ώρα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 40 ευρώ.

Όποιος κυκλοφορεί σε οδούς που δεν επιτρέπεται τιμωρείται με 100 ευρώ.

Όποιος οδηγεί ΕΠΗΟ και υπερβαίνει τα 35 χλμ./ώρα και όποιος το θέτει σε κυκλοφορία σε οδό που δεν επιτρέπεται τιμωρείται με πρόστιμο 100 και 200 ευρώ, αντίστοιχα.

Όποιος οδηγεί ΕΠΗΟ, κατά παράβαση της περ. β’ της παρ. 5Α, τιμωρείται με πρόστιμο 80 ευρώ.

Νικόλας Σελητσιανιώτης – Φωτό: Κώστας Τσιάρας / onlarissa.gr

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις
Ετικέτες