ΘΕΣΣΑΛΙΑΛΑΡΙΣΑ

Λέκκας: Αντίθετος στη δημιουργία σήραγγας στην Κάρλα – «Πρόχειρη πρόταση – Απορώ πως λέγεται»!

Στη …συζήτηση βρίσκεται ακόμη, σχεδόν επτά μήνες μετά από τις καταστροφικές πλημμύρες του Daniel και του Elias, η θωράκιση της Θεσσαλίας, όπως αποκάλυψε μιλώντας στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Ηλία Κουτσερή ο καθηγητής Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών και Πρόεδρος του ΟΑΣΠ κ. Ευθύμιος Λέκκας, λέγοντας πως ακόμη δεν έχει ξεκινήσει τίποτα.
Μάλιστα ο κ. Λέκκας σχολίασε και την πρόταση του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Κουρέτα για δημιουργία σήραγγας από την Κάρλα προς το Αιγαίο, με τον ίδιο να εκφράζει την αντίθεσή του σε ένα τέτοιο εγχείρημα, λέγοντας πως η εν λόγω πρόταση είναι τελείως πρόχειρη.

Γίνεται μία ολική προσέγγιση

Αναφερόμενος ο κ. Λέκκας στο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα, ως προς την θωράκιση της Θεσσαλίας, επεσήμανε ότι γίνεται μία ολική προσέγγιση και δεν αφορά μόνο σε ένα κλάδο των προβλημάτων που ανέκυψαν από την κακοκαιρία Daniel αλλά και παλαιότερα από τον Ιανό.
Ωστόσο, αυτή η προσέγγιση κινείται στο επίπεδο των γενικών κατευθύνσεων, δεν εξειδικεύει, καθώς όπως εξήγησε, οι εξειδικεύσεις έρχονται μετά, πρέπει όμως να υπάρχει ένας οδηγός ώστε ακολουθώντας τον να υπάρχουν αποτελέσματα.
«Δεν φτάνει μόνο ο οδηγός, αυτά πρέπει να υλοποιηθούν σε κάθε επίπεδο, ώστε να έχουμε σε ένα χρονικό διάστημα των 5 ετών ένα μεσοπρόθεσμό διάστημα ή των 10 ετών μακροπρόθεσμο διάστημα σχεδιάσει ουσιαστικά τη μείωση της διακινδύνευσης της Θεσσαλίας. Να έχουμε πετύχει και σε πρακτικό επίπεδο τη μείωση της διακινδύνευσης», σημείωσε.

Παράλογο να αντλήσουμε το νερό της Κάρλας με μεγάλες μηχανές

Ωστόσο ανέφερε πως ακόμη τίποτα δεν έχει ξεκινήσει και όλα κινούνται σε θεωρητική βάση και στο κομμάτι της συζήτησης.
«Δεν έχει αρχίσει ακόμη η υλοποίηση, είμαστε ακόμη στη συζήτηση και η συζήτηση είναι σαν ένα μπαλάκι του πινγκ πονγκ. Είναι άλλες οι δράσεις κεντρικά, άλλες περιφερειακά, άλλες τοπικά και κυρίως η Περιφέρεια προβάλει κάποια δεδομένα, τα οποία θέλουν πολύ μεγάλη διερεύνηση, δεν είναι τόσο απλά, όπως δεν είναι απλό να αντλήσουμε το νερό της Κάρλας με μεγάλες μηχανές. Αυτό είναι παράλογο. Όπως δεν είναι απλό να κάνουμε μία σήραγγα μέσα σε ενάμιση χρόνο για να βγάλουμε το νερό από την Κάρλα στο Αιγαίο. Μία σήραγγα 10 χλμ για να κατασκευαστεί θέλει 10 χρόνια. Απορώ πως λέγεται ότι σε 1,5 χρόνο εμείς θα επιτύχουμε τη σήραγγα», υπογράμμισε ο κ. Λέκκας και πήρε ξεκάθαρη στάση κατά της πρότασης του Περιφερειάρχη.

Οι λόγοι που δεν μπορεί να γίνει η σήραγγα προς το Αιγαίο

Ο καθηγητής Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών, εξήγησε από την πλευρά του γιατί δεν μπορεί να γίνει μία τέτοια σήραγγα, σημειώνοντας ότι αρχικά δεν είναι περιβαλλοντικά σωστό. «Πρώτον για να πούμε ότι σχεδιάζουμε μία σήραγγα, πρέπει να ξεκινήσουμε από προμελέτες. Οι προμελέτες είναι γεωφυσικές, γεωλογικές, διασκοπικές, βραχομηχανικές κτλ και απαιτούν τουλάχιστον 2-3 χρόνια. Η προμελέτη θα υποδείξει την ακριβή διέλευση της σήραγγας η οποία μπορεί να μην είναι και στο στενότερο σημείο που παρεμβάλλεται μεταξύ Κάρλας και Αιγαίου.

«Τουλάχιστον μία δεκαετία με προμελέτες, μελέτες και την κατασκευή»

Στην οριστική μελέτη θα πρέπει να γίνουν πάλι οι ίδιες μελέτες, χιλιόμετρα γεωτρητικών εργασιών, γιατί το βουνό είναι 1000 μέτρα και πρέπει να γίνει κάθε 10 μέτρα γεώτρηση. Αυτά δεν γίνονται από τη μία μέρα στην άλλη και δεύτερον εκείνο που υπάρχει και δεν ζήτησαν την άποψή μου είναι ότι στο σημείο που βγάζει στο Καμάρι, από την άλλη μεριά στο Αιγαίο, είναι οι απολήξεις του μεγάλου ρήγματος της Ανατολίας. Είναι μία ζώνη πολύ δύσκολο να διατρηθεί και είναι πολύ δύσκολο να κατασκευαστεί πάνω στη ζώνη διάτμησης. Δεν γίνεται σήραγγα», εξήγησε αναλυτικά ο κ. Λέκκας συμπληρώνοντας ότι ακόμη κι αν σχεδιαστεί αυτό το έργο θα χρειαστεί τουλάχιστον μία δεκαετία με τις προμελέτες, μελέτες και την κατασκευή.
Ο Καθηγητής ανέφερε ότι εκτός από το χρονικό διάστημα που χρειάζεται για να γίνει μία τέτοια σήραγγα, υπάρχει παράλληλα και μεγάλος κίνδυνος. «Υπάρχουν 10-15 ρήγματα που κόβουν εγκάρσια τον ορεινό όγκο. Η σήραγγα θα αντιμετωπίσει τεράστια προβλήματα. Απορώ πως στηρίζονται σε αυτή την προσέγγιση. Είναι τελείως πρόχειρη. Δεν προήλθε από ανθρώπους που έχουν εμπειρία πάνω στον σχεδιασμό και διάνοιξη σηράγγων. Δεν είναι ένα μετρό, που κι αυτό κάνει χρόνια για να ανοίξει μία σήραγγα και περνά μόλις 20 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της γης. Εδώ έχουμε 600-800 μέτρα κάτω από τη γη. Για να μπορέσουμε να διαπιστώσουμε την ποιότητα των πετρωμάτων πρέπει να διανοιχθούν γεωτρήσεις για να σχεδιάσουμε τη σήραγγα», συμπλήρωσε.

Να μελετήσουμε την Κάρλα διαχρονικά τα τελευταία 15.000 χρόνια

Έχοντας απορρίψει την πρόταση της σήραγγας προς το Αιγαίο, ο κ. Λέκκας κατέθεσε τη δική του πρόταση η οποία συνδέεται με το παρελθόν της λίμνης.
«Εμείς, αυτή τη στιγμή βιώνουμε ένα στιγμιότυπο της όλης διαδικασίας εξέλιξης της Κάρλας, είναι ένα δέκατο του δευτερολέπτου μέσα στην ιστορία της Κάρλας και δεν μπορούμε να έχουμε αντίληψη για το τι πρέπει να γίνει στην Κάρλα, εάν δεν έχουμε διαχρονικά την εξέλιξή της τα τελευταία 15.000 χρόνια. Πρέπει να δούμε πως συμπεριφέρεται η λίμνη, τι κάνει, πως εξελίσσεται, όχι μόνο η λίμνη αλλά και ο ευρύτερος θεσσαλικός χώρος για να μπορούμε να κατανοήσουμε τα θέματα.
Όλες αυτές οι προτάσεις που λέγονται και ακούγονται είναι στον αέρα όλες, γιατί έχουμε την αντίληψη ενός στιγμιότυπου μονάχα. Δεν μπορούμε να αποφασίσουμε με βάση αυτό το στιγμιότυπο. Η Κάρλα θα υπάρχει και θα ξαναυπάρχει και μετά από μας», ανέφερε και πρότεινε να υπάρξει μία διεπιστημονική επιτροπή από 2-3 Πανεπιστήμια της χώρας, ειδικά πάνω στο θέμα αυτό, που θα φέρουν στο προσκήνιο όλη αυτή την εξέλιξη της Κάρλας.
«Προτείνω να συγκροτηθεί μία διεπιστημονική ομάδα να προχωρήσει τη διαδικασία της έρευνας για τη λίμνη Κάρλα σε σύντομο χρονικό διάστημα και αυτή η έρευνα να μας δείξει ποια είναι η βέλτιστη λύση στην περιοχή», κατέληξε.

Να τεθούν θέματα κατασκευής κατοικιών και για την πλημμύρα

Σε ότι αφορά στις δράσεις θωράκισης της Θεσσαλίας και εάν οι πολίτες μπορούν να έχουν λόγο σε αυτές ο κ. Λέκκας τόνισε ότι οι πολίτες θα πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, να είναι ενημερωμένοι και οι τοπικοί φορείς και οι πολίτες να είναι ένα σώμα στην διαχείριση του πλημμυρικού κινδύνου.
«Πρέπει να τεθούν ακόμη και θέματα κανονισμών κατασκευής κατοικιών αντίστοιχα με αυτά που υπάρχουν για τους σεισμούς μέσα από τον αντισεισμικό κανονισμό. Έχουμε καθυστερήσει πολύ στα θέματα της αντιπλημμυρικής θωράκισης των κατασκευών», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Λέκκας.
Απόδοση ραδιοφωνικής συνέντευξης: Δήμητρα Παλαιοδημοπούλου

Πηγή: magnesianews.gr

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις
Ετικέτες