ΘΕΣΣΑΛΙΑ
Η «κατάρα» των μεγάλων brands στον Βόλο: Γιατί δεν ριζώνουν στην πόλη;
Ο Βόλος, μία από τις πιο ζωντανές και τουριστικές πόλεις της Ελλάδας, φιλοξενεί αμέτρητες επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, παραδοσιακές και διεθνείς. Ωστόσο, υπάρχει ένα παράδοξο φαινόμενο: μεγάλα brands, με διεθνή απήχηση και αναγνώριση, όπως τα Starbucks, McDonald’s, Mango, Nike, Chillbox, Everest, Flocafé, και η “Πίτα του Παππού”, δυσκολεύονται να σταθούν στην τοπική αγορά. Ενώ σε άλλες ελληνικές πόλεις ή ακόμα και παγκοσμίως σημειώνουν ανάπτυξη, στον Βόλο φαίνεται πως “κλείνουν τον κύκλο τους” πολύ σύντομα.
Η τοπική ιδιαιτερότητα
Ο Βόλος έχει τη φήμη μιας πόλης με ισχυρή τοπική ταυτότητα και μεγάλη προτίμηση στις παραδοσιακές επιχειρήσεις. Οι κάτοικοι στηρίζουν οικογενειακές ταβέρνες, καφετέριες και μικρά μαγαζιά που προσφέρουν ένα πιο προσωπικό και αυθεντικό άγγιγμα. Σε αντίθεση με τα μεγάλα brands, αυτά τα τοπικά καταστήματα ταιριάζουν περισσότερο στον τρόπο ζωής της περιοχής, η οποία συνδυάζει τον αστικό ρυθμό με το παραδοσιακό στοιχείο.
Η οικονομική πραγματικότητα
Αν και ο Βόλος είναι οικονομικά ενεργός, δεν έχει την ίδια δυναμική με πόλεις όπως η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη. Τα μεγάλα brands έχουν συχνά υψηλά λειτουργικά κόστη, τα οποία μπορεί να είναι δυσανάλογα με τη δυναμική της τοπικής αγοράς. Επιπλέον, οι επισκέπτες της πόλης –κυρίως Έλληνες τουρίστες και οικογένειες– φαίνεται να αναζητούν τοπικές εμπειρίες και όχι απαραίτητα διεθνείς αλυσίδες που μπορούν να βρουν παντού.
Ανταγωνισμός και τιμολογιακή πολιτική
Τα μεγάλα brands συχνά λειτουργούν με συγκεκριμένες τιμολογιακές στρατηγικές που ενδέχεται να μην ανταποκρίνονται στις τοπικές οικονομικές συνθήκες. Για παράδειγμα, ένα γεύμα σε McDonald’s ή καφές στα Starbucks μπορεί να κοστίζει σημαντικά περισσότερο από τις αντίστοιχες επιλογές που προσφέρουν τοπικά εστιατόρια και καφετέριες. Αυτή η διαφορά τιμής σε μια πόλη με διαφορετικές καταναλωτικές προτεραιότητες είναι καθοριστική.
Εμπορική στρατηγική και λάθος εκτιμήσεις
Πολλές φορές, τα μεγάλα brands δεν προσαρμόζονται επαρκώς στις ανάγκες και τις προτιμήσεις της τοπικής αγοράς. Η γενική στρατηγική που εφαρμόζεται σε παγκόσμιο ή εθνικό επίπεδο, μπορεί να μην ευθυγραμμίζεται με τις ιδιαιτερότητες της τοπικής κοινωνίας. Για παράδειγμα, τα Starbucks προσφέρουν μια συγκεκριμένη εμπειρία καφέ που δεν ταιριάζει απαραίτητα στις γευστικές προτιμήσεις των Βολιωτών.
Οι εξαιρέσεις
Παρά το φαινόμενο, υπάρχουν περιπτώσεις μεγάλων brands που καταφέρνουν να παραμείνουν ενεργά στον Βόλο. Αυτό οφείλεται είτε σε στρατηγικές συνεργασίες με τοπικούς επιχειρηματίες, είτε σε προσαρμογή στις απαιτήσεις της αγοράς. Παράδειγμα αποτελεί η συνεχής παρουσία ορισμένων αλυσίδων όπως τα Zara ή οι τοπικές προσαρμογές διεθνών αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Το μέλλον των μεγάλων brands στον Βόλο
Το ερώτημα παραμένει: μπορούν οι μεγάλες αλυσίδες να επιτύχουν στον Βόλο; Η απάντηση ίσως κρύβεται σε μια πιο προσεκτική ανάλυση της αγοράς, την προσαρμογή στα τοπικά δεδομένα και τη συνεργασία με τοπικούς φορείς. Ο Βόλος, αν και ιδιαίτερη περίπτωση, έχει δυνατότητες ανάπτυξης, αλλά απαιτεί μια προσέγγιση που θα σέβεται την τοπική κουλτούρα και τις ανάγκες των καταναλωτών.
Στο μεταξύ, οι μικρές τοπικές επιχειρήσεις συνεχίζουν να αποτελούν την καρδιά της τοπικής οικονομίας, διατηρώντας ζωντανή την παράδοση της πόλης και κερδίζοντας την προτίμηση των Βολιωτών.
πηγή: thenewspaper.gr
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις