ΛΑΡΙΣΑ

Επιτυχής υλοποίηση επιμορφωτικών δράσεων φιλαναγνωσίας της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Λάρισας (φωτο)

Με μεγάλη επιτυχία και τη συμμετοχή εκατοντάδων μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών, γονέων/κηδεμόνων και του κοινού της Λάρισας, υλοποιήθηκαν το πρωί και το απόγευμα της Τετάρτης 22 Ιανουαρίου, στο Χατζηγιάννειο Πνευματικό Κέντρο, δύο (2) ιδιαίτερες επιμορφωτικές δράσεις με θέμα τη Φιλαναγνωσία, οι οποίες διοργανώθηκαν από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Παιδείας και Αθλητισμού του Δήμου Λαρισαίων, την Αντιδημαρχία Πολιτισμού και το Μουσείο Παιδικής και Εφηβικής Λογοτεχνίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Οι δράσεις στόχευαν στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας στους μαθητές και τις μαθήτριες, καθώς και στην κατάρτιση των εκπαιδευτικών και των γονέων/κηδεμόνων, σε θέματα φιλαναγνωσίας και σε καλές πρακτικές για την καλλιέργειά της στο σχολικό περιβάλλον και την οικογένεια.

Συγκεκριμένα, το πρωί της Τετάρτης, υλοποιήθηκε η 1η εκπαιδευτική δράση, με θέμα: «Αφήγηση Παραμυθιού», στην οποία συμμετείχαν μαθητές και μαθήτριες των σχολικών μονάδων: 1o Δ.Σ. Λάρισας (Γ’, Ε΄,ΣΤ’), 4ο Δ.Σ. Λάρισας (Α’,Β’), 5ο Δ.Σ. Λάρισας (Β’), 9ο Δ.Σ. Λάρισας (Δ’), 12ο Δ.Σ. Λάρισας (Γ’), 18ο Δ.Σ. Λάρισας (ΣΤ’), 23ο Δ.Σ. Λάρισας (Δ’), 24ο Δ.Σ. Λάρισας (Γ’,Δ’), 27ο Δ.Σ. Λάρισας (Β΄), 33ο Δ.Σ. Λάρισας (ΣΤ’), 36ο Δ.Σ. Λάρισας (Β1′), 3ο Δ.Σ. Φαρσάλων (Δ’,Ε’,ΣΤ’), Δ.Σ. Ροδιάς (Α’-ΣΤ΄), Δ.Σ. Φαλάνης (Γ’), ΕΙΔΙΚΟ Δ.Σ. Λάρισας (Α΄), 23ο Ν/Γ Λάρισας και Ν/Γ SNOOPY KIDS HOUSE.

Το πρόγραμμα περιλάμβανε τις εξής βιωματικές δράσεις: “Ποιος είδε τη φώκια της Βαϊκάλης;”, Κουκλοθεατρική Παράσταση, Υπεύθυνη: Αποστολάκη Μαρία. “Η Ανασεμιώ και οι φίλοι της”, Κουκλοθεατρική Παράσταση, Υπεύθυνη: Γίτσα Εύη. “Χρωματούπολη” της Κάκιας Χαλήμαγα-Χατζή, Υπεύθυνη: Μανιάτη Άννα.

Αντίστοιχα, το απόγευμα της Τετάρτης, στη κατάμεστη Αίθουσα Εκδηλώσεων του Χατζηγιάνειου Πνευματικού Κέντρου, υλοποιήθηκε η 2h επιμορφωτική δράση, με θέμα: «Καλλιεργώντας τη Φιλαναγνωσία: Εργαλεία και Τεχνικές», η οποία απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς και γονείς/κηδεμόνες, ενώ ήταν ανοιχτή στο κοινό.

Κατά τον χαιρετισμό της, η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, κ. Καραγιώργου Αικατερίνη, μεταξύ άλλων ανέφερε: «Η δράση μας αυτή αφορά στη Φιλαναγνωσία η οποία ως όρος, αναφέρεται στη θετικά προσδιορισμένη σχέση των αναγνωστών με τη γραπτή ύλη. Επιπλέον, η φιλαναγνωσία ως έννοια περιλαμβάνει και την ενεργητική σχέση υποκειμένου (αναγνώστη) με το αντικείμενο (βιβλίο), σε μια δυναμική και συνεχώς εναλλασσόμενη μορφή. Στη δε εκπαιδευτική πράξη, η φιλαναγνωσία συμπεριλαμβάνει και όλες τις εκπαιδευτικές δράσεις που ενισχύουν, προάγουν και διαμορφώνουν το σχεσιακό δίπολο παιδιού – βιβλίου, μέσα από την καλλιέργεια δεξιοτήτων, γνώσεων και αισθητικών κριτηρίων.

Επιτρέψτε μου να σταθώ στα λόγια του Jackson τα οποία για εμάς τους εκπαιδευτικούς έχουν σημαντικό ενδιαφέρον. Ο Jackson λοιπόν λέγει: “Όταν οι σχολικές μέρες δεν θα είναι τίποτα άλλο από μία ανάμνηση, οι κάτοικοι των σημερινών σχολικών τάξεων θα στρέφονται στα βιβλία, όχι γιατί κάποιος θα τους λέει να το κάνουν, ούτε γιατί θα πάρουν καλούς βαθμούς αν το κάνουν, αλλά γιατί θα πιστεύουν ότι η εμπειρία αυτή είναι μια μεγάλη προσωπική ανταμοιβή. Θα διαβάζουν όχι γιατί πρέπει να το κάνουν, αλλά γιατί θέλουν να το κάνουν. Πρέπει οπωσδήποτε να προβληματιστούμε για το εάν αυτά που κάνουμε στο σχολείο προάγουν ή διαβρώνουν την ανάπτυξη αυτής της επιθυμίας”.

Συνεπώς, η Εκπαίδευση και μάλιστα η Πρωτοβάθμια αποτελεί την καταλληλότερη εκπαιδευτική βαθμίδα για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας. Η αξία της ανάγνωσης λογοτεχνικών βιβλίων για την εκπαίδευση είναι αδιαμφισβήτητη. Η επαφή των παιδιών με τη λογοτεχνία πρωτίστως καλλιεργεί τη φαντασία, τις γνωστικές, συναισθηματικές, αισθητικές και κοινωνικές τους δεξιότητες, ενώ παράλληλα η γλώσσα της ποίησης και της πεζογραφίας, ως αυθεντικών μορφών λόγου, προσφέρει στους/στις μικρούς/μικρές αναγνώστες/τριες πρότυπα δημιουργικής γλωσσικής έκφρασης.

Πρόσφατες μελέτες κατέδειξαν ότι η συνεργατική ανάγνωση βιβλίων στο σχολείο ή στο σπίτι, συμβάλει στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και συντελεί στον γλωσσικό και αναδυόμενο γραμματισμό, στον κοινωνικό γραμματισμό, στην κριτική σκέψη, στον κριτικό γραμματισμό και στην ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων και αισθητικών κριτηρίων των παιδιών. Ωστόσο, για τον Πόσλανιεκ (1991) το πιο καθοριστικό βήμα προς τη φιλαναγνωσία είναι η συνάντηση του παιδιού με ένα βιβλίο που να νιώσει ότι το εκφράζει σε βαθμό που θα μπορούσε να είχε γραφεί από το ίδιο. Ο ίδιος ερευνητής προσθέτει: «Κανείς, όμως, δεν είναι σε θέση να πει: αυτό το παιδί θα κάνει τη συνάντηση της ζωής του μ’ εκείνο το βιβλίο. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να πολλαπλασιάσουμε τις ευκαιρίες για συναντήσεις». Πολλές ευκαιρίες για βιβλιοσυναντήσεις, λοιπόν, καθώς και εμψυχώσεις φιλαναγνωσίας που να βοηθούν τα παιδιά να ανακαλύψουν τα δικά τους κίνητρα για διάβασμα αποτελούν τα κύρια συστατικά της φιλαναγνωσίας…».

Χαιρετισμό απηυθύναν, επίσης, ο Περιφερειακός Σύμβουλος κ. Γκουρομπίνος Χρήστος, ως εκπρόσωπος της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ο Αντιδήμαρχος Παιδείας & Αθλητισμού του Δήμου Λαρισαίων, κ. Γερογιώκας Ηρακλής και ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, κ. Ρετσιάνης Θωμάς, οι οποίοι εξέφρασαν την αμέριστη συμπαράσταση των αυτοδιοικητικών αρχών στις δράσεις που προάγουν τη φιλαναγνωσία στη νέα γενιά, αλλά και σε όλες τις ηλικίες.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους, ο εκπρόσωπος της Ι. Μητρόπολης Λαρίσης και Τυρνάβου, πρωτοπρεσβύτερος Χρήστος Κωνσταντάκος, ο Δήμαχος Τεμπών, κ. Μανώλης Γεώργιος, η Καθηγήτρια κ. Τσιλιμένη Τασούλα, του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης και Διευθύντρια του Μουσείου Παιδικής και Εφηβικής Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, η οποία ήταν και η κεντρική ομιλήτρια, η Αν.Προϊσταμένη Εκπαιδευτικών Θεμάτων της Δ.Π.Ε. Λάρισας, κ. Αποστολάκη Μαρία, η Σύμβουλος Εκπαίδευσης ΠΕ60, κ. Κωτσιοπούλου Δήμητρα, η εκπρόσωπος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Λάρισας, κ. Μαγρίζου Μπέττυ, όπως, επίσης και Δ/ντές-Δ/ντριες, Προϊστάμενοι/ες, Εκπαιδευτικοί των σχολικών μονάδων της Δ.Π.Ε. Λάρισας και γονείς/κηδεμόνες.

Το σεμινάριο περιελάμβανε τις εξής εισηγήσεις και βιωματικές δράσεις:

– «Εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο. Αναγνώσεις / Προσεγγίσεις», Τσιλιμένη Τασούλα, Καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης και Διευθύντρια του Μουσείου Παιδικής και Εφηβικής Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

– «Αφήγηση παραμυθιού με χρήση κούκλας», Εισήγηση, «Ποιος είδε τη φώκια της Βαϊκάλης;», Κουκλοθεατρική παράσταση, Αποστολάκη Μαρία, Αν. Προϊσταμένη Εκπαιδευτικών Θεμάτων Δ.Π.Ε. Λάρισας και συγγραφέας παιδικών βιβλίων.

– «Προώθηση της ενσωμάτωσης και της ενσυναίσθησης μέσω εκπαιδευτικών παιδικών βιβλίων. Καταρρίπτοντας στερεότυπα και ενισχύοντας την ποικιλομορφία στο σχολικό περιβάλλον», Μίχη–Ζέγγου Έπη, Κτηνίατρος – DVM, MSc, Συγγραφέας, Γερογιώκα – Τσουτσούκα Μικαέλλα, ΒΑ στην Αγγλική Λογοτεχνία και Γλωσσολογία, ΜΑ στην εκπαίδευση και ΜΑ στην Μετάφραση και Διερμηνεία, Συγγραφέας.

– «Τα βιβλία ταξιδεύουν στην τάξη μας: Θεατροπαιδαγωγική Αξιοποίηση», Χατζημίχου Κωνσταντίνα, Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Δ.Π.Ε. Λάρισας και Καραγεώργου Βασιλική, Εμψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού της ομάδας «Έκφραση – Θεατρικό παιχνίδι».

– «Ο κύκλος της Φιλαναγνωσίας: από το σχολείο στην οικογένεια, όψεις, απόψεις, αναστοχασμοί», Μουσιώνη Λίνα, Συγγραφέας – Παιδαγωγική Υπεύθυνη ΚΔΑΠ του Δήμου Λαρισαίων.

Επίσης, παρουσιάστηκαν οι εξής καλές πρακτικές φιλαναγνωσίας σχολικών μονάδων:

-«Καλλιεργώντας τη φιλαναγνωσία στο σχολείο. Το παράδειγμα της σχολικής βιβλιοθήκης του 1ου Δ.Σ. Αγιάς», Βαρνά Άννα, εκπαιδευτικός ΠΕ06 Δ/ντρια 1ου Δ.Σ. Αγιάς, συγγραφέας.

-«Σκυταλοδρομία Ανάγνωσης», Καραγιώργου Βασιλική, εκπαιδευτικός ΠΕ70, Δ.Σ. Νίκαιας.

-«Σβήσε την οθόνη, ζήσε αληθινά : ένα Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας μέσα από τη Σχολική Βιβλιοθήκη του 12ου Δ.Σ. Λάρισας», Κουραμά Ελένη, εκπαιδευτικός ΠΕ70, Υπεύθυνη Σχολικής Βιβλιοθήκης του 12ου Δ.Σ. Λάρισας.

Την εκδήλωση πλαισίωσαν ακόμη, ερμηνεύοντας, με μοναδικό τρόπο και με τη συνοδεία μουσικών οργάνων, εκλεκτές ελληνικές μουσικές δημιουργίες, οι εκπαιδευτικοί Μουσικής, κ. Ζιούρα Θεοδώρα (βιολί) εκπαιδευτικός μουσικής στο Δ.Σ. Φαλάνης και 3ο Δ.Σ. Γιάννουλης, κ. Σδρόλια Αμαλία (πιάνο -ερμηνεία) εκπαιδευτικός μουσικής στο 15ο και 43ο Δ.Σ. Λάρισας και κ. Καραγιώργου Βιργινία (πιάνο -ερμηνεία) εκπαιδευτικός μουσικής στο 11ο Δ.Σ. Λάρισας, Δ.Σ. Κοιλάδας και Ομορφοχωρίου, όπως επίσης και η εκπαιδευτικός Μουσικής κ. Κουκολίτσιου Κωνσταντίνα, η οποία συνόδευσε μουσικά την κουκλοθεατρική παράσταση.

Η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, κ. Καραγιώργου Αικατερίνη, ευχαριστεί θερμά τον Δήμο Λαρισαίων και προσωπικά τους Αντιδημάρχους κ. Γερογιώκα και κ. Ρετσιάνη, το Μουσείο Παιδικής και Εφηβικής Λογοτεχνίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και προσωπικά την Καθηγήτρια κ. Τσιλιμένη Τασούλα, για τη συνεργασία στη διοργάνωση των ανωτέρω δράσεων, όπως επίσης και το σύνολο των εκλεκτών εισηγητών και όσων συμμετείχαν με βιωματικές και θεατρικές δράσεις, καθώς και παρουσιάσεις καλών πρακτικών, τις συγγραφείς κ. Έπη Μίχη και Μικαέλλα Γερογιώκα για την προσφορά βιβλίων στις Σχολικές Μονάδες της Δ.Π.Ε. Λάρισας, τις εκπαιδευτικούς Μουσικής, την κ. Μανιάτη Άννα από τη Δημιουργική Πόρτα, για την καλλιτεχνική επιμέλεια των σκηνικών, την κ. Καλούδη Φωτεινή, κουκλοπαίκτρια, Υπεύθυνη του Δημοτικού Κουκλοθίασου «Τιριτόμπα», που ανέλαβε την παρουσίαση του προγράμματος, όπως επίσης και όλες και όλους όσοι συνέβαλαν στη διοργάνωση, αλλά και τίμησαν με τη παρουσία τους τις δράσεις.

Δείτε φωτογραφίες από την εκδήλωση:

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις
Ετικέτες