ΘΕΣΣΑΛΙΑ

Βόλος: Όσα δεν ξέρετε για τον εμβληματικό Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης – Τα ψηφιδωτά και το παράπηγμα

Στις αρχές του 20ου αι. δημιουργήθηκε στο Βόλο, η συνοικία του Αγίου Κωνσταντίνου. Για τις ανάγκες των ενοριτών, αποφασίστηκε να κτιστεί ένα ξύλινο παράπηγμα. Η εκκλησία κατασκευάστηκε με προσωπική εργασία και προσφορές σε δομικά υλικά από τους ενορίτες. Τα θεμέλια και οι μέχρι του εδάφους τοίχοι ήταν φτιαγμένοι από πέτρα. Οι διαστάσεις της εκκλησίας ήταν 12 μέτρα μήκος και 6 μέτρα πλάτος. Λειτούργησε για 38 χρόνια.

Επειδή οι ανάγκες της ενορίας ήταν μεγαλύτερες αποφασίστηκε η ανέγερση νέου ναού, σε αρχιτεκτονικά σχέδια που επιμελήθηκε ο αρχιτέκτονας – μηχανικός Αριστοτέλης Ζάχος. Ο ναός είναι ρυθμού τρίκλιτης βασιλικής και η θεμελίωση του έγινε το 1927. Επειδή το έδαφος δεν ήταν σταθερό, δημιουργήθηκε πρόβλημα σταθερότητας για ένα τόσο μεγάλο και σημαντικό οικοδόμημα. Τη θεμελίωση ανέλαβε μία ελβετική εταιρεία η οποία με τα κατάλληλα μηχανήματα κατάφερε να πραγματοποιήσει την θεμελίωση του ναού η οποία ήταν τόσο επιτυχής που ακόμα κατά τους σεισμούς που έπληξαν την περιοχή του Βόλου το 1955 – 56 δεν έπαθε καμία ζημιά εκτός από το καμπαναριό που κατεδαφίστηκε. Ο ναός είναι επενδεδυμένος εξωτερικά με πέτρα.

Η στέγη του Ναού είναι επικαλυμμένη με βυζαντινά κεραμίδια, στη δε νότια πλευρά στέκει μεγαλόπρεπο το κωδωνοστάσιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι, το τελικό σχέδιο του Αριστ. Ζάχου βασίστηκε σε εμπειρίες του ίδιου, κατά την αναστήλωση του Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης. Στη δυτική πλευρά του Ναού, πάνω από την κυρία είσοδο και το τρίλοβο παράθυρο, υπάρχει ψηφιδωτή παράσταση του ένθρονου Χριστού, εν μέσω των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, καθώς και τεσσάρων Αγγέλων, έργο του Παύλου Σαρφάτη.

Εισερχόμενος ο προσκυνητής στον Ναό εντυπωσιάζεται από τα θαυμάσια έργα τέχνης, που λαμπρύνουν το χώρο. Ο Ναός χωρίζεται σε τρία κλίτη με δύο κιονοστοιχίες, σύνθετου κορινθιακού ρυθμού. Στα δύο πλευρικά κλίτη, υπάρχει ο γυναικωνίτης. Η στέγη, από οπλισμένο σκυρόδεμα, θυμίζει έντονα τις αντίστοιχες των ξυλόστεγων παλαιοχριστιανικών βασιλικών.

Στην κόγχη του Ιερού Βήματος, αποτυπώνεται με ψηφίδες η γλυκιά μορφή της Παντάνασσας σε υπερφυσικό μέγεθος, έργο της Έλλης Βοΐλα (1937). Το 1939 ο Ναός αποκτά και τον περίφημο, σχήματος σταυρού, πολυέλαιο. Στο κέντρο του Ιερού Βήματος υπάρχει η Αγία Τράπεζα, από λευκό πεντελικό μάρμαρο, φιλοτεχνημένη από τον Αθηναίο γλύπτη Μιχάλη Κανδαρά.

Πάνω από την Αγία Τράπεζα υψώνεται το καλλιτεχνικότατο μαρμάρινο Κιβώριο, έργο του ιδίου καλλιτέχνη, ο οποίος κατασκεύασε επίσης τον Άμβωνα και τον Δεσποτικό Θρόνο στον Σολέα. Το Τέμπλο είναι έργο του Τήνιου γλύπτη Στρατή Φιλιππότη, ενώ οι εικόνες του Βολιώτη αγιογράφου Ζαχαρία Καραφέργια.

Ο Ναός κοσμείται με αγιογραφίες, έργο των Παύλου Σαρφάτη και Κωνσταντίνου Κολαΐτη, οι οποίες είναι φιλοτεχνημένες από χρυσές και πολύχρωμες ψηφίδες (ψηφιδωτά) και οι περισσότερες μορφές των αγίων έχουν φυσικό μέγεθος. Με τόσες καλλιτεχνικές ψηφιδωτές αγιογραφίες, προκαλεί δέος και θαυμασμό στον επισκέπτη.

Πηγή: thenewspaper.gr

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις
Ετικέτες