ΛΑΡΙΣΑΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ
Τα τρία κακά της τραγωδίας στον Πλαταμώνα που βύθισε στη θλίψη τη Λάρισα

Καταπέλτης για τις ευθύνες του οδηγού του λεωφορείου του ΚΤΕΛ που παρέσυρε αυτοκίνητο σταθμευμένο στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης της εθνικής οδού, με συνέπεια να χάσουν τη ζωή τους τρία άτομα, είναι το Μονομελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων ένας 19χρονος από τον Τύρναβο Λάρισας.
Το δικαστήριο όπου προσέφυγαν οι πρώτοι συγγενείς των νεκρών κρίνει ότι ο οδηγός έχει απόλυτη ευθύνη για το δυστύχημα που έγινε τον Απρίλιο 2023 στην ΠΑΘΕ μετά την έξοδο της σήραγγας Πλαταμώνα, με κατεύθυνση προς τον νότο. Σύμφωνα με την απόφαση, το λεωφορείο κινούταν με υπερβολική ταχύτητα, ο οδηγός λόγω έλλειψης προσοχής δεν προσπάθησε καθόλου να αποφύγει το σταθμευμένο αυτοκίνητο που είχε μηχανικό πρόβλημα και οδηγούσε υπό την επήρεια κοκαΐνης, όπως έδειξαν οι εξετάσεις που ακολούθησαν.
«Αποκλειστικά υπαίτιος του ατυχήματος ήταν ο οδηγός του λεωφορείου, ο οποίος δεν οδηγούσε με σύνεση και διαρκώς τεταμένη την προσοχή του, παραβίασε την υποχρέωσή του να βρίσκεται στην αναγκαία κατά τον χρόνο του ατυχήματος διανοητική ικανότητα να οδηγεί και να ελέγχει το όχημά του και να έχει καθ’ όλη τη διάρκεια της οδήγησης τον πλήρη έλεγχο ώστε να εκτελεί τους αναγκαίους χειρισμούς, παραβίασε το όριο ταχύτητας και την υποχρέωση να μην κινείται επί της λωρίδας έκτακτης ανάγκης, καθώς και την υποχρέωση να μην οδηγεί υπό την επίδραση τοξικών ουσιών ή φαρμάκων». Σε αυτές τις γραμμές το Μονομελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης περιγράφει ένα προς ένα τα λάθη του οδηγού του λεωφορείου αποδίδοντας αποκλειστική ευθύνη για την τραγωδία. «Το δικαστήριο αναγνωρίζει ότι αποκλειστικά υπαίτιος είναι ο οδηγός του λεωφορείου με πλήρη αιτιολογία. Θεωρεί ότι βρισκόταν υπό την επίδραση ναρκωτικής ουσίας και το εξηγεί», ανέφερε μιλώντας στη Voria.gr ο συνήγορος υποστήριξης κατηγορίας των θυμάτων που τους εκπροσώπησε στο αστικό δικαστήριο, Θεόδωρος Τσαντακτσίδης.
Το δυστύχημα έγινε τα ξημερώματα της 23ης Απριλίου 2023 σε απόσταση 365 μέτρων μετά τη σήραγγα Πλαταμώνα. Όπως περιγράφεται στη δικαστική απόφαση, το αυτοκίνητο των θυμάτων με οδηγό έναν 19χρονο στάθμευσε με αλάρμ στη ΛΕΑ της εθνικής, πίσω ακριβώς από το αυτοκίνητο του πατέρα του οδηγού, επειδή το πρώτο όχημα παρουσίασε πρόβλημα στην τροφοδοσία. Ωστόσο εκείνη την ώρα κινούταν στο ίδιο ρεύμα το λεωφορείο του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα, με 75 επιβάτες, από τους οποίους κανείς δεν τραυματίστηκε. Το λεωφορείο έπεσε πάνω στα δύο σταθμευμένα αυτοκίνητα με συνέπεια να χάσει τη ζωή του ο 19χρονος οδηγός τού ενός και να τραυματιστούν άλλοι έξι. Έναν μήνα αργότερα υπέκυψε στα τραύματά του ένας 34χρονος που επέβαινε στο ίδιο αυτοκίνητο και τέσσερις μήνες αργότερα ένας 22χρονος επιβάτης και αυτός του ίδιου αυτοκινήτου.
Τα χιλιόμετρα και η κοκαΐνη
Το δικαστήριο στο σκεπτικό του απέρριψε κάθε ισχυρισμό τόσο του οδηγού όσο και του ΚΤΕΛ σε βάρος των οποίων στράφηκε η αγωγή των συγγενών των θυμάτων. Σύμφωνα με αυτούς, ο άτυχος οδηγός του αυτοκινήτου ήταν υπαίτιος του δυστυχήματος και ισχυρίζονται πως δεν έπρεπε να διακόψει την πορεία του και να σταθμεύσει στη Λ.Ε.Α. επειδή όπως αναφέρουν δεν υπήρχε έκτακτη ανάγκη. Υποστηρίζουν ακόμη ότι το όχημα του 19χρονου κατέλαβε ένα μικρό τμήμα της δεξιάς λωρίδας του οδοστρώματος και δεν τοποθέτησε ειδική σήμανση (τρίγωνο) για να ενημερώσουν ότι διέκοψαν την πορεία τους.
Αντίθετα το δικαστήριο κατακεραυνώνει τη συμπεριφορά του οδηγού του λεωφορείου σε όλα τα χρονικά σημεία της οδήγησής του στον συγκεκριμένο τόπο του δυστυχήματος. Αρχικά, για την αντίδραση του οδηγού, στην απόφαση δέχεται ότι δεν έκανε καμία απολύτως κίνηση για να αποφύγει τα αυτοκίνητα. «Όπως αποδεικνύεται πριν την πρόσκρουση το λεωφορείο δεν είχε προβεί σε πέδηση (φρενάρισμα)», αναφέρεται στην απόφαση. «Αποδεικνύεται ότι ο οδηγός του λεωφορείου δεν αντιλήφθηκε καθόλου τα σταθμευμένα επί της Λ.Ε.Α. Ι.Χ. επιβατικά οχήματα, παρά μόνο αφού προσέκρουσε το λεωφορείο επί του ενός αυτοκινήτου», σημειώνεται. Μάλιστα υπογραμμίζεται ότι ο οδηγός του λεωφορείου «είχε αντικειμενικά τη δυνατότητα να διαπιστώσει έγκαιρα την ύπαρξη των δύο οχημάτων επί της Λ.Ε.Α. και τη χρονική επάρκεια ώστε να αντιδράσει κατάλληλα και να αποφύγει τη σύγκρουση». Μάλιστα σύμφωνα με τις αναλύσεις που έγιναν θεωρεί ότι ο οδηγός του λεωφορείου είχε χρόνο 6,5 δευτερολέπτων για να αντιδράσει είτε φρενάροντας είτε κάνοντας ελιγμό προς τα αριστερά, καθώς δεν κινούταν κανένα άλλο όχημα στην άλλη λωρίδα κυκλοφορίας. Και αυτό παρ’ ότι γίνεται δεκτό ότι το λεωφορείο κινούταν με υπερβολική τραχύτητα 94 χιλιομέτρων την ώρα, αντί του επιτρεπόμενου ορίου των 80 χιλιομέτρων στο σημείο εκείνο. «Το δικαστήριο έλαβε υπόψη τη συνολική συμπεριφορά του οδηγού ότι ενώ είχε ορατότητα από 200 μέτρα δεν αντέδρασε καθόλου, δεν σήκωσε καν το πόδι του από το γκάζι, ότι ήταν στο μέσο του τούνελ και κατευθύνθηκε δεξιά», σχολίασε ο κ. Τσαντακτσίδης.
Σημαντικότερο όμως θεωρείται ότι το δικαστήριο δέχτηκε πως ο οδηγός ήταν υπό την επήρεια κοκαΐνης, παρά την άποψη που εκφράζεται από την πλευρά του πως η χρήση της έγινε σε προγενέστερο χρόνο, τέτοιον που δεν επηρέασε την οδηγική του συμπεριφορά. «Η χρήση της κοκαΐνης από τον πρώτο εναγόμενο, η οποία έλαβε χώρα εντός του τελευταίου 48ωρου, ακόμα κι αν ανιχνεύθηκε σε ποσότητες που υποδεικνύουν χρήση σε παρελθόντα χρόνο, επηρέασε ψυχολογικά την ικανότητα συγκέντρωσης του εναγόμενου οδηγού κατά τη διάρκεια της οδήγησης, τον χρόνο αντίδρασης και τη δυνατότητα αξιολόγησης των συνθηκών στις οποίες βρέθηκε κατά την έξοδο του λεωφορείου από τη σήραγγα», έκρινε το δικαστήριο. «Το συμπέρασμα αυτό ενισχύεται από το αποδεδειγμένο γεγονός ότι προκειμένου να αποφευχθεί το ατύχημα ήταν αναγκαία απλώς η ελάχιστη δυνατή επιμέλεια και προσοχή κατά την οδήγηση, ήτοι η διαπίστωση της ύπαρξης οχημάτων στη Λ.Ε.Α., η πέδηση ή η ελαφρά διόρθωση του τιμονιού του λεωφορείου προς τα αριστερά, ήτοι η οδηγική συμπεριφορά που ακολούθησε χωρίς δυσκολία ο οδηγός του επερχόμενου λεωφορείου, την οποία ο πρώτος εναγόμενος δεν επέδειξε», κατέληξε στην ετυμηγορία του.
Οι πρώτοι συγγενείς των θυμάτων που προσέφυγαν στα αστικά δικαστήρια κερδίζοντας αποζημίωση για ψυχική οδύνη των ανθρώπων τους δηλώνουν ικανοποιημένοι με την απόφαση. «Οι συγγενείς νιώθουν απολύτως δικαιωμένοι με την απόφαση και αυτό επειδή από τη δεύτερη μέρα του δυστυχήματος ο εκπρόσωπος του ΚΤΕΛ δήλωνε ότι ο οδηγός τους ήταν καθ’ όλα νόμιμος επιρρίπτοντας τις ευθύνες στα παιδιά που σκοτώθηκαν, αντίθετα τώρα αποδεικνύεται τι πραγματικά είχε συμβεί, είναι ξεκάθαρο», τόνισε ο συνήγορος υποστήριξης κατηγορίας των συγγενών κ. Τσαντακτσίδης.
Σε ποινικό επίπεδο ο οδηγός του λεωφορείου ήδη έχει παραπεμφθεί σε δίκη για επικίνδυνη οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών με αποτέλεσμα τον θάνατο.
Πηγή: voria.gr
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις