ΛΑΡΙΣΑ

Τέμπη: Αναζητούνται ευθύνες για την ταχύτητα των τρένων

Σε πλήρη ετοιμότητα βρίσκονται πλέον οι δικαστικές αρχές, όχι μόνο σε επίπεδο ανάκρισης για την τραγωδία στα Τέμπη, καθώς η έναρξη των εργασιών της προανακριτικής επιτροπής θέτει επί τάπητος εκτιμήσεις ακόμα και για ενδεχόμενη παραπομπή πολιτικών στελεχών σε Ειδικό Δικαστήριο.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», δικαστικές πηγές δεν αποκλείουν, μάλιστα, η δίκη για την τραγωδία στα Τέμπη να ξεκινήσει αργότερα από ενδεχόμενη δίκη σε Ειδικό Δικαστήριο, σε περίπτωση που η προανακριτική επιτροπή της Βουλής οδηγηθεί σύντομα σε παραπομπή πολιτικού προσώπου.

Το νέο αίτημα στον ανακριτή

Προς το παρόν, οι κοινοβουλευτικές διαδικασίες αφορούν έρευνα για τυχόν ευθύνες του Χρήστου Τριαντόπουλου, που ήταν υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ όταν έγινε η τραγωδία και ελέγχεται για την αλλοίωση του χώρου του δυστυχήματος, αλλοίωση που υπήρξε παράνομη, χωρίς εντολή της δικαστικής αρχής.

Εν τούτοις, τα στοιχεία πάνω στα οποία βασίζεται η πρόταση για την προανακριτική επιτροπή εμφανίζονται, προς το παρόν τουλάχιστον, σε ό,τι αφορά τον Χρήστο Τριαντόπουλο, όχι τόσο ισχυρά και σε κάθε περίπτωση από τις εργασίες της επιτροπής θα φανεί αν θα ενισχυθούν και πού θα καταλήξει η κοινοβουλευτική έρευνα.

Ωστόσο, νέο αίτημα που κατατέθηκε ήδη στον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, που διενεργεί με όρους επάρκειας την ανακριτική διαδικασία, όπως αναγνωρίζουν και συνήγοροι συγγενών θυμάτων της τραγωδίας, ανοίγει νέο κεφάλαιο αναζήτησης ευθυνών και για την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.

Το αίτημα κατατέθηκε, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», από συγγενείς θυμάτων και αφορά ένα ουσιώδες για την τραγωδία θέμα, την ταχύτητα που έτρεχαν τα τρένα και κυρίως η επιβατική αμαξοστοιχία που είχε ταχύτητα την ώρα της σύγκρουσης πάνω από 150 χιλιόμετρα την ώρα.

«Οι παραλείψεις της διοίκησης του ΟΣΕ και της πολιτικής ηγεσίας ήταν εγκληματικές»

Οι ευθύνες της ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών

Το αίτημα για διερεύνηση ποινικών ευθυνών για τη διοίκηση του ΟΣΕ, τη Ρυθμιστική Αρχή για τα τρένα και την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών κατατέθηκε από τον συνήγορο θυμάτων της τραγωδίας Λουκά Αποστολίδη, στο οποίο μεταξύ άλλων σημειώνονται και τα εξής: «Yπάρχει πάγια οδηγία σε περίπτωση εκτέλεσης έργων στις σιδηροδρομικές γραμμές να περιορίζεται η ταχύτητα των τρένων. Στους ευρωπαϊκούς σιδηροδρόμους η ταχύτητα περιορίζεται σε χαμηλά επίπεδα. Γνωρίζουμε ότι η επιβατική αμαξοστοιχία είχε αναπτύξει πριν από τη σύγκρουση ταχύτητα 150 χιλιόμετρα την ώρα. Γνωρίζουμε ότι τα συστήματα σηματοδότησης δεν λειτουργούσαν και όλα βρίσκονταν στο κόκκινο. Η κατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής δεν επέτρεπε την ανάπτυξη μεγάλων ταχυτήτων των τρένων αντικειμενικά. Οι παραλείψεις της διοίκησης του ΟΣΕ και της πολιτικής ηγεσίας ήταν εγκληματικές, διότι δεν είχαν εκδώσει εγκύκλιο για μείωση της ταχύτητας των τρένων. Μάλιστα, όταν γενικότερα τη χρονική αυτή περίοδο σε όλον τον σιδηρόδρομο είχαν δρομολογηθεί έργα όπως προβλεπόταν με τη σύμβαση 717».

Μετά ταύτα το αίτημα προς τον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη περιγράφεται σαφώς. «Να εξετάσετε αν τόσο η πολιτική ηγεσία όσο και η διοίκηση του ΟΣΕ είχαν την πρόνοια, όπως εξάλλου επιβάλλεται από την άσκηση των καθηκόντων τους, να εκδώσουν σχετική εγκύκλιο για μείωση των ταχυτήτων των τρένων, τουλάχιστον σε διαδρομές του τρένου όπου τα συστήματα ασφαλείας δεν λειτουργούσαν, όπως στον σταθμό της Λάρισας. Να εξετάσετε αν η πολιτική ηγεσία ήταν ενήμερη για την κατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής και αν ενήργησε, έδωσε οδηγίες ως όφειλε ή αν οι βαρύτατες παραλείψεις της συνέβαλαν στην τραγωδία και τον θάνατο τόσων ανθρώπων, αφού επέτρεψαν τα τρένα να αναπτύσσουν ταχύτητες 150 χιλιομέτρων η επιβατική και 100 η εμπορική. Με βάση τα δεδομένα που γνωρίζουμε, οι παραλείψεις της πολιτικής ηγεσίας της ΡΑΣ και των διοικήσεων του ΟΣΕ για μείωση των ταχυτήτων των τρένων ήταν εγκληματικές και συνέβαλαν στον θάνατο πολλών ανθρώπων στη θανατηφόρο σύγκρουση στην ίδια γραμμή με υψηλές ταχύτητες 150 χιλιομέτρων».

Η κακή κατάσταση της γραμμής

Το αίτημα, όπως και όλα τα άλλα που υποβάλλονται, θα εξεταστεί από τον εφέτη ανακριτή, ο οποίος βρίσκεται σε κρίσιμο ανακριτικό στάδιο καθώς περιμένει σημαντικά στοιχεία για την έρευνά του σε όλα τα επίπεδα.

Η έρευνα για την ταχύτητα των τρένων και τις ενδεχόμενες παραλείψεις για τη μείωσή της λόγω των έργων και της κακής κατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής εκτιμούν νομικές πηγές ότι ενδέχεται να φθάσει τη δικογραφία στη Βουλή με τις συνταγματικές διατάξεις για αμελλητί διαβίβασή της, αν υπάρξουν συγκεκριμένες καταθέσεις από μάρτυρες για εμπλοκή στην υπόθεση του τότε υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Καραμανλή, κάτι που θα ανοίξει νέο κεφάλαιο κοινοβουλευτικών ερευνών με ενδεχόμενη σύσταση νέας προανακριτικής επιτροπής.

Με αυτά τα δεδομένα οι έρευνες για την τραγωδία στα Τέμπη, δύο χρόνια μετά, εισέρχονται πλέον σε αναζήτηση ευθυνών και πολιτικών προσώπων, ενώ το πεδίο ξεκαθαρίζει σε θέματα που είχαν μονοπωλήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα τον δημόσιο διάλογο για την τραγωδία και κυρίως την ανάκριση με σωρεία αιτημάτων, τα περισσότερα από τα οποία αφορούσαν το τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και τι προκάλεσε τη μεγάλη έκρηξη που ακολούθησε τη σφοδρή σύγκρουση, καθώς και τι έγινε με την αλλοίωση του χώρου του δυστυχήματος, που περιγραφικά καταγράφεται ως «μπάζωμα».

Το πόρισμα του ΕΜΠ και τα βίντεο

Σε ό,τι αφορά την έκρηξη, και μετά την ασαφή απάντηση που δόθηκε για το κρίσιμο αυτό θέμα από τον Εθνικό Οργανισμό για τα Αεροπορικά και Σιδηροδρομικά Δυστυχήματα, ο εφέτης ανακριτής αναμένει μέσα στον μήνα, εκτός απροόπτου, το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (καθηγητής Δημήτρης Καρώνης) αλλά και την πραγματογνωμοσύνη της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛ.ΑΣ., που εξετάζει τα τρία νέα βίντεο που προσκομίστηκαν, άγνωστο για ποιον λόγο, δύο χρόνια μετά το δυστύχημα και εικονίζουν την εμπορική αμαξοστοιχία χωρίς να εμφανίζεται κάποιο ύποπτο φορτίο σε αυτή.

Αν τα βίντεο κριθούν γνήσια, η ανάκριση εκτιμάται ότι θα έχει στα χέρια της ένα σημαντικό εύρημα για να αξιολογήσει το σημαντικό θέμα της έκρηξης από την οποία, όπως πιστοποιούν ειδικοί και ο Εθνικός Οργανισμός για τα ατυχήματα, προκλήθηκαν κάποιοι από τους θανάτους των άτυχων ανθρώπων που βρέθηκαν στη μοιραία αμαξοστοιχία.

Παράλληλα, κρίσιμες για την ανάκριση είναι δύο απολογίες που έχουν προγραμματιστεί να γίνουν τις επόμενες ημέρες από δύο γενικούς διευθυντές του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών που είχαν την ευθύνη και την αρμοδιότητα για την ασφάλεια και τα έργα στα τρένα.

Η έρευνα για το μπάζωμα

Σε κάθε περίπτωση, και αυτό είναι σημαντικό, δικαστικές πηγές δήλωναν στο «Βήμα» ότι η έρευνα της Δικαιοσύνης σε ό,τι αφορά το μπάζωμα θα ανακοπεί από τον εφέτη ανακριτή λόγω της προανακριτικής επιτροπής για το θέμα, όπως συνήθως έχει συμβεί σε ανάλογες παράλληλες έρευνες Βουλής και Δικαιοσύνης, με ό,τι αυτό θα συνεπάγεται για την πρόοδο και την ολοκλήρωση της ανάκρισης, για να δρομολογηθεί, όταν και όποτε, η πολυαναμενόμενη δίκη για τους υπευθύνους της τραγωδίας.

Με άλλα λόγια, οι έρευνες για την τραγωδία στα Τέμπη σε Δικαιοσύνη και Βουλή βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και ουδείς αυτή τη στιγμή μπορεί με ασφάλεια να προδικάσει τα επόμενα βήματα και την ολοκλήρωσή τους, καθώς και το ενδεχόμενο παραπομπών σε Ειδικό Δικαστήριο.

Πηγή: tovima.gr

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις
Ετικέτες