ΛΑΡΙΣΑ
«Γέφυρες Γνώσης»: Μαθητές της Β’ τάξης του ΓΕΛ Τυρνάβου διδάσκουν Ψηφιακές Δεξιότητες στην Κοινότητα των Ρομά (φωτό)

Στο πλαίσιο της δράσης “Ενεργός Πολίτης”, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του μαθήματος “Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ” της Β’ Λυκείου, μαθητές και μαθήτριες της Β τάξης του Γενικού Λυκείου Τυρνάβου πραγματοποίησαν μια ξεχωριστή εκπαιδευτική επίσκεψη. Συνοδευόμενοι από την υπεύθυνη εκπαιδευτικό Πληροφορικής, κ. Σαμψάρη Χρυσούλα, τη Δευτέρα, 31 Μαρτίου 2025 επισκέφτηκαν το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Τυρνάβου, Παράρτημα Ρομά, και ανέλαβαν έναν πρωτότυπο ρόλο: αυτόν του εκπαιδευτή.
Η δράση είχε τίτλο “Ο Ψηφιακός Αναλφαβητισμός” και κύριος στόχος της ήταν η κατανόηση και η βελτίωση των ανθρωπίνων σχέσεων μέσα από τη σύγχρονη τεχνολογία. Οι μαθητές, μέσα από τη συγκεκριμένη δράση , είχαν την ευκαιρία να μεταφέρουν τις γνώσεις τους σε ανθρώπους της κοινότητας των Ρομά, διδάσκοντάς τους βασικές και ουσιαστικές δεξιότητες στον ψηφιακό κόσμο.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, οι μαθητές ανέλαβαν να εξηγήσουν και να καθοδηγήσουν τους συμμετέχοντες σε θέματα που αφορούν τη σωστή χρήση του διαδικτύου, την προστασία από διαδικτυακούς κινδύνους, καθώς και τη λειτουργία σημαντικών ψηφιακών εφαρμογών. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε σε εργαλεία όπως το Viber και το Gmail, τα οποία μπορούν να διευκολύνουν την επικοινωνία, αλλά και σε πρακτικές ψηφιακές υπηρεσίες, όπως οι ηλεκτρονικές αγορές και οι φορολογικές δηλώσεις, που συμβάλλουν στην απλούστευση της καθημερινότητας.
Οι μαθητές, με μεθοδικότητα και υπομονή, παρουσίασαν τα θέματα μέσα από απλά και κατανοητά βήματα, δίνοντας την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να εφαρμόσουν στην πράξη όσα έμαθαν. Πολλοί από τους παρευρισκόμενους εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για τη νέα αυτή γνώση, ενώ δεν έλειψαν οι ερωτήσεις και οι απορίες που οδήγησαν σε δημιουργικές συζητήσεις.
Μια από τις βασικές προκλήσεις της δράσης ήταν η ανάγκη προσαρμογής της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο επίπεδο των συμμετεχόντων. Οι μαθητές, κατανοώντας ότι πολλοί από τους Ρομά δεν είχαν προηγούμενη εμπειρία με τις ψηφιακές τεχνολογίες, προσάρμοσαν τον τρόπο παρουσίασής τους, χρησιμοποιώντας απλή γλώσσα, παραδείγματα από την καθημερινότητα και πρακτικές εφαρμογές. Η βιωματική μάθηση αποδείχθηκε ιδιαίτερα αποτελεσματική, καθώς οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν οι ίδιοι τις εφαρμογές, υπό την καθοδήγηση των μαθητών.
Παράλληλα, η δράση δεν περιορίστηκε μόνο στη μετάδοση ψηφιακών γνώσεων. Μέσα από τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση, αναπτύχθηκε ένα κλίμα αλληλοκατανόησης και εμπιστοσύνης μεταξύ των μαθητών και των μελών της κοινότητας των Ρομά. Οι συμμετέχοντες μοιράστηκαν προσωπικές εμπειρίες, συζήτησαν για τις προκλήσεις της καθημερινής τους ζωής και εξέφρασαν τους προβληματισμούς τους σχετικά με τη χρήση
της τεχνολογίας. Αυτή η ανταλλαγή απόψεων συνέβαλε στην ανάπτυξη ενός διαλόγου που ενίσχυσε την κοινωνική συνοχή και προώθησε την αλληλοκατανόηση.
Ένα από τα σημαντικότερα συμπεράσματα που προέκυψαν από την εκπαιδευτική δράση είναι η ανάγκη για συνεχή εκπαίδευση και ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Η τεχνολογία αποτελεί σήμερα αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, και η δυνατότητα χρήσης της με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα μπορεί να προσφέρει σημαντικά οφέλη σε όλους. Οι μαθητές συνειδητοποίησαν ότι ο ψηφιακός αναλφαβητισμός δεν είναι απλώς μια έλλειψη γνώσης, αλλά ένα σημαντικό κοινωνικό ζήτημα που επηρεάζει την καθημερινότητα και την ένταξη των ατόμων στην σύγχρονη κοινωνία.
Η ανταπόκριση των Ρομά στο κάλεσμα των μαθητών ήταν ιδιαίτερα θετική. Οι συμμετέχοντες έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον και εκτίμησαν την ευκαιρία να μάθουν νέες δεξιότητες που θα τους φανούν χρήσιμες στην καθημερινή τους ζωή. Η επιτυχία της δράσης επιβεβαιώθηκε μέσα από τα χαμόγελα και την ικανοποίηση τόσο των εκπαιδευόμενων όσο και των μαθητών, οι οποίοι αισθάνθηκαν ότι η προσπάθειά τους απέδωσε καρπούς.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί η πολύτιμη συμβολή των υπευθύνων του Κέντρου Κοινότητας, οι οποίοι στήριξαν την πρωτοβουλία και διευκόλυναν την υλοποίηση της δράσης. Η συνεργασία μεταξύ του σχολείου και του κέντρου αποδείχθηκε καθοριστική για την επιτυχία του εγχειρήματος και ανέδειξε τη σημασία της σύμπραξης μεταξύ εκπαιδευτικών και κοινωνικών φορέων για την προώθηση της γνώσης και της κοινωνικής ένταξης.
Η συγκεκριμένη δράση αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα του πώς η εκπαίδευση μπορεί να ξεπεράσει τα στενά όρια της σχολικής αίθουσας και να συμβάλει ουσιαστικά στη βελτίωση της ζωής των ανθρώπων. Οι μαθητές απέδειξαν ότι η γνώση δεν είναι προνόμιο λίγων, αλλά ένα πολύτιμο εργαλείο που, όταν μοιράζεται, μπορεί να φέρει θετικές αλλαγές σε ολόκληρη την κοινωνία.
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις